Move 15 juni 2005

Digitale Nieuwsbrief
Electrische Museumtramlijn Amsterdam
onderdeel van de samenwerkende OVMusea

Nieuwsbrief #08, 2e jaargang, 15 juni 2005
Haarlemmermeerstation * Amstelveenseweg 264
1075 XV Amsterdam * 0900 - 423 11 00 (20 ct/pm)

Nieuwe toekomst voor historisch openbaar vervoer met MOVE

De samenwerkende OV-Musea AOM, MUSA en Trambeheer (waarbij de museumtramlijn EMA achter het Haarlemmermeerstation) hebben de stichting MOVE opgericht. MOVE staat voor Museum voor het Openbaar Vervoer En straatbeeld Amsterdam. Deze stichting, met een geheel nieuw bestuur, waarin overigens ook leden van buiten de musea zitting zullen nemen, zal de basis vormen voor het echte, Amsterdamse openbaar vervoermuseum dat de OV-musea al jarenlang nastreven.
Het ligt in de bedoeling dat in het museum MOVE alle collecties van de Amsterdamse OV-musea onderdak

vinden en dat het museum een beeld geeft van de historie van het openbaar vervoer van de regio groot-Amsterdam, geplaatst in een landelijk perspectief. Ook wordt gekeken naar de mogelijkheid van een Europees perspectief, gelet op de Europese subsidiemogelijkheden voor dit soort musea. Musea van dit kaliber bestaan in alle grote wereldsteden en Amsterdam is één van de weinige steden dat nog niet zo’n museum bezit.

Al een aantal jaar bestaan de bouwplannen voor een daadwerkelijk OV-Museum, 'Sporend Bouwen' geheten.
Lees meer ...
Verras vader met een nostaligisch dagje uit

Per Antieke tram de natuur in

Als je op vaderdag, zondag 19 juni, jouw vader meeneemt in één van de verschillende antieke trams van de Museumtramlijn mag hij gratis mee.

Trakteer vader op een tramrit op de mooiste tramlijn van Nederland. De prachtige, gerestaureerde trams rijden langs het Olympisch Stadion, de moderne kantoorgebouwen in Amsterdam Zuid, het Amsterdamse Bos, het oude Amstelveen en langs de Amstelveense Poel. Onderweg kun je bij de verschillende haltes weer uit- of instappen. In de tram in een heuse conducteur die jou de kaartjes verkoopt. Wil je weten wat jouw kaartje kost ? Klik dan in het menu op de keuze 'tarieven'.
De trams rijden vanaf 11.00 uur bijna iedere twintig minuten tot 17.00 uur. En dat doen ze iedere zondag tot eind oktober. In juli en augustus rijdt de tram zelfs twee ritten op woensdag. De tram vertrek dan om 13.00 en 15.00 uur vanaf het Haarlemmermeerstation. De gedetailleerde dienstregelingen vind je hier >> 'dienstregeling'. Wil je meer weten ? Kijk dan gerust rond op de website. Vind je geen antwoorden op je vraag ? Stuur ons dan een mailtje.
Antieke trams van de brengen u iedere zondag tot eind oktober vanaf 11.00 uur vanaf het Haar-lemmermeerstation en vanaf 11.45 uur vanaf de Noorddammerlaan in Bovenkerk naar, of tot op loop-afstand van, parken in Amsterdam (Vondelpark, Ons Buiten, Gijsbrecht van Aemstelpark, Amsterdamse Bos) en Amstelveen (de Braak, Broersepark, Dr. Jac. P. Thijssepark, Oakpark).

Er wordt de rest van de zondag tot 17.00 uur volgens frequente dienstregeling gereden met schitterende, door vrijwilligers, gerestaureerde historische tramrijtuigen. In- en uitstappen kan op alle veertien haltes aan de mooiste tramlijn van Nederland.

Van 6 juli tot en met 31 augustus worden er ook enkele ritten gereden in de woensdagmiddag. Deze tramritten zijn bij uitstek geschikt om onderweg uit te stappen en van de natuur te gaan genieten of één van de interessante musea onderweg te bezoeken. Uw kaartje blijft de rest van de dag geldig voor uw retourreis.
Proefplaatsing betonnen dwarsligger



De Museumtramlijn krijgt de beschikking over een aanzienlijke hoeveelheid betonnen dwarsliggers.
De constante vervanging van slechte houten dwarsliggers zou dus in de toekomst wel eens tot een einde kunnen komen.

Om alvast kennis te maken met het plaatsen ervan, is op dinsdag 31 mei 2005 een proef-plaatsing verricht naast de werk-plaats in het hoofdspoor. De dwars-ligger bestaat uit twee betonnen voetstukken met pasplaatjes voor diverse spoorprofielen, onderling verbonden met een gegalvaniseerde stalen buis.
Reparatie dieselran-geertram voorspoedig



De reparatie van dieselrangeertram 330 is pijlsnel verlopen. Aanvankelijk zou de reparatie een week in beslag nemen. De motor deed na ander-halve dag weer flink roet blazen. De pakking en enkele koppelingen in het koelsysteem zijn gerepareerd. En passant zijn er ook wat sokken in het watercircuit vervangen. De motor functioneert nu weer pro-bleemloos al moet worden opge-merkt dat de compressie van de motor wat terugloopt: Een veeg teken van slijtage. Maar de motor is dan ook al zo'n dertig jaar oud. Er wordt gekeken naar een nieuwe motor als hij te zijner tijd ermee ophoudt.

Nieuwe bestrating emplacement Karperweg



Zomer 2004 begon de gemeente met "openbaarmaking" van het terrein achter het Haarlemmermeerstation, waar ook ons remisecomplex zich bevindt. Het terrein biedt al maanden een rommelige aanblik met kuilen, bergen zand en rijplaten. Sinds enige weken echter, rukt de nieuwe bestrating op en worden er ook grote lichtmasten geplaatst. De nieuwe bestrating wordt terwijl u dit leest aangebracht. Voor die bestrating wordt voor een deel gebruikt gemaakt van de oude bestrating. De bakstenen die op het emplacement lagen worden hergebruikt en tussen de sporen op het emplacement gestraat. De zogenoemde kinderhoofdjes van de losweg tussen het Haarlemmer-meerstation en remise worden gebruikt om de haltes bij de remise te bestraten. De ruimtes rond de sporen en haltes, evenals de rijweg tussen Glasloods en ‘t Tremmen-centrum worden met moderne stenen bestraat.

De 2964 is aangekomen in Debrecen



De 2964 werd in 1912 gebouwd door de firma Schlick. De tram weegt 13.500 kg en is 9,76 meter lang. De twee motoren zijn vervaardigd door Siemens Schuckert Werke en hebben per stuk het vermogen van 66,4 pk. Na de grote rangeer-partijen in de weken voorafgaand aan 1 april is de 2964 op spoor 6 in de buitenlucht komen te staan in afwachting van zijn spoedig vertrek. Het transport zou pas halverwege mei plaats kunnen hebben. Aangezien de wagen een redelijke sta-in-de-weg bleek was het aanbod van de transporteur Van Maanen om de wagen plaats te bieden op zijn terrein in Barneveld meer dan welkom. En zo geschiedde dat op 28 april afscheid werd genomen van de 2964. Het transport is op 8 mei in richting van Debrecen voortgezet. In de avond van 10 mei is de tram afgeladen. Het vervoerbedrijf DKV heeft de wagen overgenomen en zorg gedragen voor de kosten van het transport.

[ advertentie ]

[ advertentie ]

Copyright © 2000-2005 - Electrische Museumtramlijn Amsterdam
Stelt u geen prijs meer op de ontvangst van deze nieuwsbrief ?
Afmelden doet u door een e-mail te sturen aan de afdeling Publiciteit en Voorlichting

Ja, ik word donateur !

U kunt het behoud, de restauratie en de exploitatie van het historisch erfgoed (trams, autobussen en veerponten) steunen door donateur te worden. De steun van belangstellenden is ons meer dan onontbeerlijk.

U bent donateur voor jaarlijkse (minimale) bijdrage van € 15,-.
Lees meer ...

[ advertentie ]


IEDER Z'N EIGEN TROON



CAFÉ-RESTAURANT 'PRINS-H'
AMSTELVEENSEWEG 266
AMSTERDAM

VOOR RESERVERINGEN
TEL. 020 - 671 27 17

'S WEEKEND TEVENS
BESCHIKBAAR VOOR FEESTEN EN PARTIJEN

 

Met het historisch veer voor Pampus liggen !

Om in historische sferen te blijven vertrekt u met een antieke salonboot aan de achterzijde van het Centraal Station aan de pier van het Java-veer. Na een tocht over het IJ wordt de boot geschut in de Oranjesluizen. Na aankomst bij het fort Pampus neemt een gids u mee voor een rondleiding. Voor kinderen is er een leuke puzzeltocht. Ook heeft u enige vrije tijd op het fort. Het uitstapje, inclusief vaart en bezoek aan het fort, duurt ongeveer vijf uur. De boot vaart op  2 juli, 6 augustus en 3 september om 10.30 uur. Kaartjes reserveert u voor 17,50 voor volwassen en
10,50 voor kinderen bij Compass Point communicatie op 075-6402525 tijdens kantooruren.
Lees meer ...

Nieuwe vertrektijden voor de TouristTram©

De TouristTram© rijdt sinds Pasen t/m eind september 2005, op zon- en feestdagen weer vanaf het Centraal Station in Amsterdam (bij het Victoria Hotel). De prachtige route door de binnenstad voert langs de meeste bezienswaar-digheden van de stad. Bezienswaar-digheden die door rondvaartboten niet worden aangedaan.
Tijdens de rit krijgen de passagiers in vier talen uitleg over die bezienswaardigheden. U kunt uw rit zelfs onderbreken voor een rondleiding door de diamantslijperij van de firma Coster Diamonds.

Donateurs rijden op vertoon van hun het Donateursbewijs tegen reductie-tarief !
 

Vertrektijden: 12.00, 13.30, 15.00, en 16.30 uur.

Tarieven: volwassenen 5 euro, kinderen 4 t/m 11 jaar: 3,75 euro.

Lees meer ...

[ advertentie ]



Café - Biljart
't sluisje

Voor een verfrissing halverwege uw vaart met het Buurtveer !

Nieuwendammerdijk 297
Amsterdam-Noord
020-636 17 12

 

Kop van de H50 siert studentensociëteit


In januari dit jaar werd één van de twee koppen van de Amsterdamse pekelwagen H50 gehaald door leden van het dispuut Corps Europea van studenten-vereniging LAX van de Hogeschool van Amsterdam. De kop werd na bewerking in de sociëteit in het gebouw bij het Amstelstation geplaatst. Het grootwagennummer 466 werd op de in juiste kleuren geschilderde kop teruggebracht. De kop zal dienen als plaats voor de discjockey.

De restanten van de tram zijn eind maart naar transportbedrijf Vink in Barneveld verplaatst. Het bedrijf heeft vooralsnog geen plannen voor de tram.