Move 16 april 2006

 

Maandelijkse Nieuwsbrief  | nummer 8 | derde jaargang | maandag 16 april 2006  
 Samenwerkende Openbaar Vervoer Musea Amsterdam | bekijk de nieuwsbrieven online | huur een tram of bus | doneer aan de OVMusea | museumtram.nl
 

MOVE komt 'on speaking terms'

Uw steun is nodig !


F: Tim Castricum

Stichting MOVE is weer 'on speaking terms' met de Gemeente Amsterdam en het GVB. Ruim jaar na de beslechting van de impasse door de rechter benodigen de antieke trams weer onderhoud. Het GVB verleende vriendelijk toestemming aan de de technische dienst om op zaterdag gebruik te kunnen maken van de werkkuilen in de remise Havenstraat.


F: René van Lier

In Memoriam: Jan den Uijl

In de afgelopen dertig jaar is door de samenwerkende OVMusea een unieke collectie mobiel erfgoed opgebouwd. Een collectie die nergens in de wereld zijn weerga kent. De voertuigen zijn opge-knapt en worden geconserveerd voor ons nageslacht, zodat ook zij kunnen ervaren hoe het is om terug te reizen in de tijd. Teken voor het behoud en steun de Amsterdamse OV-Musea met een minimale jaarlijkse bijdrage van 15 euro. Lees meer ...


F: Jur Deijs

Op zondag 2 april j.l. is onze Jan overleden. Zijn verscheiden laat bij ons  een grote leegte achter die wij allen op onze eigen manier zullen moeten ver-werken. Iedereen in onze vereniging  kende hem als een aimabel mens en een vakman. Zijn warmte, gezellig-heid en vrolijkheid, die kleur gaven aan onze restauratieploeg zullen wij missen. Dat hij moge rusten in vrede.

IJ-buurtveer vaart weer

Museumtramlijn noodgedwongen ingekort


F: Tim Castricum

Dringende werkzaamheden van een energiebedrijf bij de Zuid-as noodzaakte de museumtramlijn tot het inkorten van de exploitatie van de museumtramlijn. De werkzaamheden hebben plaats bij de jachthaven aan Het Nieuwe Meer. De tramlijn is tot medio juli ingekort tot het Kantorenpark Zuiderhof. Het eindpunt is op slechts 5 minuten van de ingang van het Amsterdamse Bos. Lees meer ...


F: Tim Castricum

Ontdek het oude en nieuwe Amsterdam vanaf het dek of vanuit de salon van een historisch IJ-buurtveer. Het veer vaart door de oude havens van oostelijk Amsterdam en de jachthaven van Nieuwendam. De vaart duurt ongeveer twee uur en u kunt op meerdere plaatsen opstappen of uw vaart onderbreken. Sinds eerste Paasdag kunt u ook opstappen bij het Muziekgebouw aan 't IJ.  Lees meer ...

Touristtram rijdt voorlopig niet

Pasen is het traditiegetrouw het startsein voor alle lijndiensten van de Amster-damse OVMusea. De TouristTram zal tot nader order niet rijden. De toeristische attractie voert haar passagiers norma-liter langs diverse bezienswaardigheden in de hoofdstad. Een bericht van beterschap wordt bekend gemaakt in deze nieuwsbrief en via de website.  Lees meer ...


F: Tim Boric

Niet iedereen trapte in de 1 April grap

Dak vordert gestaag


F: Tim Castricum

In de vorige nieuwsbrief gaven wij met gepaste trots kennis van de onthulling van een gerepliceerd tramrijtuig. Het betrof een zogenoemde 'Kleine Vogelkooi' uit 1923. Slechts enkelen van u hadden niet door dat het om een
1 aprilgrap ging en konden een schaal-model van de bedoelde tram op 1 april bewonderen in de kantine van remise Karperweg in Amsterdam.


F:
Tim Castricum

Jaarlijkse herinstructie voor het trampersoneel

Het provisorische dak op de openluchtremise vordert gestaag. De tijdelijke opbouw moet de trams die nu een jaar in de buitenlucht bivakkeren beschermen tegen de weersinvloeden. De constructie bestaat uit houten spanten die verticaal gericht worden en een driehoeksframe dat het landbouw-zeil zal gaan dragen. De verticale spanten worden met horizontaal gerichte spanten gekoppeld. De helft van de  constructie staat inmiddels.


F: Tim Castricum
Het personeel van de Museumtramlijn wordt jaarlijks getoetst op hun kennis en vaardigheden bij de werkzaamheden als conducteur, trambestuurder en tram-dienstleider. In de twee weekenden voor Pasen werd veelvuldig het 'beugel-zwaaien' en 'aankoppelen' geoefend. Ondanks de verkorte tramlijn werd ook de rijvaardigheid van bestuurders en noodgevallen bij conducteurs geoefend.

Volvo's in Oekraïne

Weinig gelukkige start rijseizoen Museumtramlijn


F: Onbekend
Bij het 'omlopen' van de tweede dienstwagen van de dag bleek de spandraad welke de bovenleiding strak houdt zelf te zijn verslapt. De stroom-afnemer van de weense 2614 werd door de bovenleiding gekraakt. De exploitatie kon gelukkig snel worden hervat, de bovenleiding provisorisch hersteld en de tram naar de remise gesleept en aldaar buiten dienst gezet.
F: Tim Castricum

Enkele soortgenoten van de door MUSA ingelijfde 422 van het Gemeente Vervoer Bedrijf Amsterdam rijden in het Oekraïnse Charkov. De bussen worden daar voornamelijk op lijn 137 ingezet. Sommige bussen zijn nog te herkennen aan hun oude livrei en stadswapens. Een paar van de in 1992 gebouwde Volvo's worden nog af en toe gezien in het Amsterdamse Havengebied, waar zij hun laatste kilometers Amsterdams asfalt zullen verslijten.

"Zo glad als de billen van Jennifer Lopez"

Het gedeukte en roestende plaatwerk van de Haagse PCC 1024 is vervangen. De huislasser heeft aan de achterzijde van de tram bijzonder puik werk geleverd, want zo beweerde een andere medewerker: "Het plaatwerk is zo glad dat het aanvoelt als de billen van Jennifer Lopez." De cosmetische opknapbeurt wordt in ieder geval op dins- en zaterdagen voortgezet.
F: Tim Castricum

NOV bouwt nieuwe loods

In Memoriam: Max Prak


F: NOV
Het Noordelijk Openbaar Vervoer museum te Ouwsterhaule heeft een nieuwe loods gebouwd. Tot dan toe heeft de Groningse 'Duikboot' in de buitenlucht doorgebracht. Nu zullen de restauratiewerkzaamheden niet lang meer op zich laten wachten. Het NOV-museum heeft tot wederzijds genoegen enkele bussen van MUSA in beheer. Lees meer ...
Beeld: Max Prak Oorkonde

Schinkeleilanden in herontwikkeling

Max Prak heeft voor de opbouw van de Museumtramlijn veel betekend. Al sinds het begin is hij betrokken geweest bij de regelgeving en de veiligheid van ons museum. Onlangs is een delegatie van ons bestuur nog op visite geweest bij Max thuis. Tijdens dit bezoek hebben wij een onderscheiding  voor mensen die zich buitengewoon voor de EMA hebben ingespannen zijn naam gegeven. Met deze “Max Prak oorkonde” zal zijn naam ook in de toekomst aan de Museumtramlijn verbonden blijven.


F: CIIID Architectural Presentations
De vier Schinkeleilanden worden ingericht tot een hoogwaardig verblijfs-park: 'Park Schinkeleilanden'. Voorts komen er langs de Museumtramlijn een voetpad en een fietspad waarover u vanuit het Vondelpark langs de eilanden naar het Amsterdamse Bos kunt gaan. Vooruitlopend op de definitieve inrichting is in maart 2006 gestart met de omvangrijke grond- en saneringswerk-zaamheden op de vier eilanden.
Lees meer ...

OVToen 6 in de maak !

Museumtramlijn eerste veilige museumspoorlijn


Beeld: Voorstel voorzijde OVToen 6


Beeld: Toezicht op Railveiligheid

Op 2 februari 2006 kreeg de EMA het verheugende bericht van de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) dat het Veiligheidszorgsysteem (VZS) voldoet aan de gestelde eisen. De EMA is de eerste museumlijn, die op een eigen (niet op het hoofdspoor aangesloten) lijn rijdt, waarvan het VZS is goedgekeurd. De verklaring  dat het VZS voldoet aan de norm wordt overhandigd door de Inspectie op vrijdag 21 april.

De redactie heeft na bestuurlijk goedkeuren de koppen weer bij elkaar gestoken om een nieuw nummer van OVToen 6 te maken. De zesde uitgave van het tijdschrift wordt half juni verwacht. In dit nummer worden de organisatie van het jubileum van de Museumtramlijn, de successen van MOVE en de terugkeer van de IJveren uitgelicht. Uiteraard wordt het blad weer aan alle donateurs verstuurd.

Museumwinkel is weer geopend


F: Tim Castricum

Na een verbouwing van enkele weken opende afgelopen zondag de Museum-winkel in het Haarlemmermeerstation haar deuren. Het interieur heeft een grote opknapbeurt gekregen waarbij ook de opstelling is gewijzigd. Het assortiment werd vergroot. De winkel is iedere zondag geopend van 10.30 tot 17.00 uur. Binnenkort opent de winkel haar deuren ook op het internet.

 © Stichting MOVE :: Jan Rebelstraat 18-b :: 1069 CC Amsterdam | Privacy verklaring | Disclaimer | Contact | Auteursrechten

Deze nieuwsbrief wordt u maandelijks gratis toegezonden. U kunt niet reageren op deze nieuwsbrief door 'reply' te gebruiken. E-mails worden dan niet gelezen. :: Reacties kunt u per e-mail sturen aan de afdeling Marketing :: Adreswijzigingen stuurt u per e-mail aan de Donateursadministratie :: Uw gegevens worden, conform de wet op de bescherming Persoonsgegevens, niet beschikbaar gesteld aan derden en uitsluitend aangewend voor gebruik door de samenwerkende Amsterdamse OVMusea :: Stelt u geen prijs meer op het ontvangen van deze nieuwsbrief ? Afmelden doet u door een e-mail te sturen.

powered by YARDMEN