Move 14 juni 2006

 

Maandelijkse Nieuwsbrief  | nummer 11 | derde jaargang | woensdag 14 juni 2006  
 Samenwerkende Openbaar Vervoer Musea Amsterdam | bekijk de nieuwsbrieven online | huur een tram of bus | doneer aan de OVMusea | museumtram.nl
 

Make a MOVE

Word donateur !


F: Tim Boric

Het bestuur van stichting MOVE is in gesprek met diverse beleidsmakers van de Gemeente Amsterdam om de toekomst voor het Amsterdams mobiel erfgoed veilig te stellen. In samen-werking met het adviesbureau Yardmen werkt het bestuur aan een toekomst-visie en een onderbouwd collectieplan. Binnenkort opent MOVE een website waarin het al zijn doelstellingen uitlegt.


F: René Gerhards

In Memoriam: Johan Jong

In de afgelopen dertig jaar is door de samenwerkende OVMusea een unieke collectie mobiel erfgoed opgebouwd. Een collectie die nergens in de wereld zijn weerga kent. De voertuigen zijn opge-knapt en worden geconserveerd voor ons nageslacht, zodat ook zij kunnen ervaren hoe het is om terug te reizen in de tijd. Teken voor behoud en steun de Amster-damse OVMusea met een minimale jaarlijkse bijdrage van 15 euro. Lees meer ...


Johan Jong. F: Peter Bosbach

In de ochtend van dinsdag 30 mei is Johan Jong op 48-jarige leeftijd overleden. Eind jaren zeventig was Johan al actief bij de MUSA en was hij instructeur de EMA. Johan had een groot hart voor het openbaar vervoer. Hij heeft de strijd met zijn lichaam niet mogen winnen. We zullen Johan herinneren als een bevlogen OV-man met een fijnzinnig gevoel voor humor.

Eerste publieksritten PCC

NVBS vierde 75e verjaardag met groot Tramfeest


Victor Klever ontvangt het boeket
F: Raymond Naber

Zonder anderen te kort te willen doen kan gezegd worden dat de werkelijk tomeloze inzet van de vele Museum-tramlijnmedewerkers ervoor heeft gezorgd dat het Tramfeest t.g.v. 75-jaar NVBS een waar knalfeest is geworden. De unieke combinaties werden in tropische temperaturen door duizenden tramliefhebbers uit binnen- en buitenland beleefd. Naast de moderne trams uit Amsterdam, Rotterdam en Düsseldorf verschenen er antieke trams uit Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Arnhem, Hannover, Wenen en Kopenhagen op straat. De “ster” was zonder meer de HTM 1024 die voor het eerst op straat kwam. Na afloop werd er nog met enkele wagens op de helaas ingekorte museumtramlijn naar het Jollenpad gependeld. Meer foto's ...
Nog meer foto's (1) ... en
Nog meer foto's (2) ...


KS 575 ontmoet de gekoppelde Combino's.
F: Tim Castricum

De Haagse PCC 1024 was op zondag 11 juni de eerste tram die voor het tramfeest van de NVBS de tramremise aan de Karperweg verliet. Voordat de tram de straat op ging ontving de voorman van de restauratiewerkgroep uit handen van de secretaris van de NVBS; de heer Frits Kwakkel, een kleurrijk boeket als blijk van waardering. De werkploeg heeft volgens de jubileum-commissie een praktisch onmogelijke taak verricht.

 

Wenen 4143 ontmoet Citadis F: Tim Castricum

Opleving van een markante tram: PCC 1024

Europa op Museumlijn


Een beeld uit 1995. F: Tim Castricum
De eerste ontmoeting van cabaretier, schrijver en zanger Wim de Bie met de nieuwe tram beschrijft hij alsof hij een ruimtevaartuig zag. Waarom hij die avond in 1949 over de Haagse straten fietste kon hij zich niet meer herinneren, maar wel dat hij niet het vertrouwde motorgeluid, rammelende wagons en belgeklingel hoorde bij de hem zoevend naderende tram. Het gleed licht, soepel en snel over de rails en in een oogwenk was het voorbij. het duurde nog even voordat Wim verder kon fietsen.
Lees de weblog van Wim de Bie ...
Op 11 juni herleefde dat ruimtevaartuig in Amsterdam. Het gaat om een zoge-noemde PCC uit Den Haag. In een bijzonder korte, maar roerige periode, restaureert een gemotiveerde werk-ploeg wat misschien wel de beste tram ter wereld genoemd mag worden.  
Meer foto's ...

Veel volk als KS 575 vertrekt. F: Tim Castricum

 

Na het tramfeest van de NVBS op zondag 11 juni vertrokken de meeste historische trams naar de Museumtramlijn voor de voortzetting van een Europees tramfeest. De deense 575 en Arnhemse 76 trokken daar de meeste aandacht. Hoe lang het zogenoemde 'Lunding'-tramstel van het voormalige Kopenhaagse trambedrijf in Amsterdam blijft is nog niet bekend. De Arnhemse 76 is een dag na de feestelijkheden weer richting de Trolleystad vertrokken.


En op 11 juni 2006. F: Tim Castricum

Museumlijn blijft ingekort

Nachtelijke proefritten voor tramfeest NVBS


F: Tim Castricum
Naast de avondproefritten met in Amsterdam bekend trammaterieel werd tot heel diep in de nacht van 9 op 10 juni proef gereden met de 'vreemde' trams. De hoogte van de Citadis, die wielbreedte van de Düsseldorfse Combino en de stroomafnemers van de historische trams baarden de meeste zorgen. De proefritten verliepen praktisch vlekkeloos. Meer foto's ...
F: Morten Storgaard

Het is nog niet duidelijk wanneer de Electrische Museumtramlijn Amsterdam haar exploitatie naar Amstelveen en Bovenkerk kan hervatten. De aannemer lag op schema zodat op zondag 9 juli de brug bij het Jollenpad weer op zijn plaats zou liggen. Helaas zijn er onduidelijk-heden ontstaan over de voortgang omdat een milieu-belangenorganisatie bezwaar heeft gemaakt tegen de aanleg van de koelinstallatie. Houd de website in de gaten ! Website EMA.

Wielen GVB 465 geslepen in Nieuwegein

De flenzen (randen aan de wielen die de tram in de rails houden) van de Amsterdamse twee-asser 465 waren beneden de maat. De eigenaar liet de wielen op 1 juni slijpen (in jargon: draaien) bij Techno Services Nederland in Nieuwe-gein. De 465 werd gekoppeld aan een sneltram van Connexxion de werkplaats ingereden. Op vrijdag 2 juni kwam de 465 terug. Meer foto's ...
F: Tim Castricum

Amsterdamse Railreiniger Rr3 hersteld

Haagse 2 onthuld


F: Raymond Naber

Bij het Nederlands Openluchtmuseum (NOM) te Arnhem is de Amsterdamse Railreiniger Rr3 uit 1958 inmiddels geheel dienstvaardig gerestaureerd en wordt ook als zodanig gebruikt. In de week van 6-10 juni kwam ook de reclame gereed. De restauratie heeft slechts twee jaar in beslag genomen. De Rr3 is in de staat van de beginjaren zestig teruggebracht. Lees meer ...


F: Tramweg Stichting

Groningen 6 en 41 samen in de Martinistad

Op 23 mei 2006 stelde burgemeester Deetman van Den Haag de gerestau-reerde motorwagen 2 (oorspronkelijk de 'Union' GTr72 uit Amsterdam) in dienst.
Daarmee kwam een glansrijk eind aan een restauratie die 20 jaren duurde. De officiële indienstneming werd bijge-woond door tientallen vrijwilligers, zowel uit de Amsterdamse als de Haagse periode, die hadden bijgedragen aan de restauratie van het rijtuig.
Meer foto's ...


F: Tim Castricum

Even waren ze weer samen, De Groningse stadbus 6 van MUSA en de 41 van de Museumtramlijn. De waren samen in Groningen vanwege het eeuwfeest van het openbaar vervoer in Groningen. De 41 stond gedurende vier dagen opgesteld op de Grote Markt terwijl de 6 twee maal per dag een rondrit door de stad maakte.
Lees meer ...

301 even in Amsterdam

Microbus GVB 154 speelt mee in Openluchtspel


F: Martijn Roos

Het openluchtspel in Sneek is het bekende stuk "De Fanfare" van Bert Haanstra. Het stuk wordt opgevoerd bij een leuk stukje Sneek met een authentiek stukje bebouwing en oude ophaal bruggetje uit 1887. Busje 154 rijdt enkele rondjes in het toneelstuk. Men wilde graag GIETHOORN in de filmbak hebben omdat het toneelstuk (en de film) in die regio speelt.


F: NOV Museum

De dichtsbijzijnde uitrijmogelijkheid van MUSA bevindt zich op meer dan 50 kilometer van Amsterdam. Antieke Amsterdamse bussen zijn dan ook niet regelmatig meer te zien in de hoofdstad. Af en toe gebeurt het dan toch dat een gehuurde bus zich weer vertoond in de hem vertrouwde straten. Zo troffen we vrijdag 9 juni de prachtige bordeaux-rode standaardbus uit 1966 op het busstation aan het Haarlemmermeer-circuit.

Noordelijk OV-Museum gaat Nationaal

De goede betrekkingen tussen MUSA en het NOV bracht na de ontruiming van garage Oost in maart 2005 zes bussen onderdak in Friesland. De nauwe samenwerking heeft tot gevolg dat het Noordelijk Openbaar Vervoer Museum in Ouwsterhaule haar naam lijkt te hebben omdoopt in Nationaal Openbaar Vervoer Museum. Het NOV biedt aan 14 bussen een thuis. Website NOV.


F: NOV Museum

Lijn 10 leukste tramlijn van Amsterdam

Nieuwe folder is klaar!


F: René van Lier
Het Parool heeft tramlijn 10 verkozen tot leukste tramlijn van Amsterdam.  Volgens Het Parool zijn er maar weinig lijnen die zo'n duizelingwekkende afwisseling bieden. "Lijn 10 loopt door wat Amsterdam was, wat Amsterdam is en leidt naar plaatsen waar het Amsterdam van morgen ligt. En dat voor de oudste elektrische tramlijn van de stad."
Beeld: Electrische Museumtramlijn Amsterdam

Historisch archief van de OVMusea groeit

Op vrijdag 9 juni werd de nieuwe folder van de Museumtramlijn gepresenteerd. Tijdens het tramfeest van de NVBS is de folder uitgedeeld. De folder verscheen niet eerder omdat de dringende werkzaamheden nabij het Zuiderhof de exploitatie beperkt. De dienstregeling en tarieven zoals vermeld in de folder zijn, onder voorbehoud, geldig vanaf zondag 9 juli. Vanaf dan hopen we de volledige lijn te bereiden.
Download de folder in PDF


F: Tim Castricum
Sinds 1992 wordt er gewerkt aan de opbouw van het historisch archief van de OVMusea. Het archief omvat krantenberichten, foto's, vervoer-bewijzen, video- en audiomateriaal, boeken en naslagwerken, maar ook veel gebruiksvoorwerpen als kniptangen en sorteerbakken. Verzameld wordt alles wat met de OVMusea en het OV in Amsterdam te maken heeft.

 © Stichting MOVE :: Postbus 59665 :: 1040 LD Amsterdam | Privacy verklaring | Disclaimer | Contact | Auteursrechten

Deze nieuwsbrief wordt u maandelijks gratis toegezonden. U kunt niet reageren op deze nieuwsbrief door 'reply' te gebruiken. E-mails worden dan niet gelezen. :: Reacties kunt u per e-mail sturen aan de afdeling Marketing :: Adreswijzigingen stuurt u per e-mail aan de Donateursadministratie :: Uw gegevens worden, conform de wet op de bescherming Persoonsgegevens, niet beschikbaar gesteld aan derden en uitsluitend aangewend voor gebruik door de samenwerkende Amsterdamse OVMusea :: Stelt u geen prijs meer op het ontvangen van deze nieuwsbrief ? Afmelden doet u door een e-mail te sturen.

powered by
YARDMEN