Move 15 februari 2007
Gratis maandelijkse nieuwsbrief voor belangstellenden in het Amsterdamse openbaar vervoer | nummer 7 | vierde jaargang | donderdag 15 februari 2007 | ||
Samenwerkende Openbaar Vervoer Musea | bekijk de nieuwsbrief online | download de nieuwsbrief in pdf | huur een tram of bus | museumtram.nl | ||
Museumpersoneel op Amsterdamse CargoTram |
Zuidtangent 5 jaar oud |
|
Het GVB heeft van de Gemeente Amsterdam opdracht gekregen om in maart 2007 een proefbedrijf te rijden voor de zogenaamde “Cargotram”. De Museumtramlijn is dan ook zeer verheugd dat GVB heeft gevraagd of zij een aantal trambestuurders kan leveren om ten minste één van de twee Cargotrams te bemannen. |
||
In Memoriam: W.F. Hemminga |
De Zuidtangent bestond op dinsdag 23 januari jaar. De luxe bus van Connexxion, met een snelle verbinding tussen Haarlem, Schiphol en Amsterdam-Zuidoost, is een succes volgens de busonderneming. De Zuidtangent vervoerde in 2006 zes procent meer passagiers dan in het jaar daarvoor. Op een gemiddelde werkdag maken 28.500 passagiers gebruik van de bus, dat is bijna 1 miljoen per jaar. |
|
5 november 2006 overleed op 88 jarige leeftijd ons lid Wim Hemminga. Na zijn pensionering heeft hij tot zijn 75e als bestuurder en treindienst-leider dienst gedaan. Op 10 november reed de rouwstoet langs de overweg Kalfjeslaan. Daar stond als eerbetoon tram 401. Maarse & Kroon-bus 1605 bracht nadien familie en vrienden naar Zorgvliet. Het was een waardige salut! |
||
Tredebakrevisie GTG 41 |
Storm houdt huis bij Museumtramlijn |
|
F: Tim Castricum |
De storm van 18 januari deed het dak van de restauratiewerkplaats 't Tremmencentrum stuk waaien. De schade is vrijwel direct door de vrijwilligers provesorisch hersteld. Met aannemer en verzekeraar worden oplossingen gezocht. Ook de bovenleiding werd op enkele plaatsen beschadigd. In samenwerking met de Gemeente Amstelveen is veel hersteld. | F: Lex Vriesema |
Gemeente Tram Groningen 41 heeft in de afgelopen 15 jaar veel passagiers vervoerd. Al die passagiers maken bij het in- en uitstappen gebruik van de treeplanken. Gelijkvloerse tram bestonden voor WOII niet en werden ook niet nodig geacht. De tredebak slijt natuurlijk door het veelvuldige gebruik. De GTG41 heeft daarom een plaats gekregen in de werkplaats en ondergaat een heuse tredebakrevisie. Het staalwerk en hout wordt vervangen en opnieuw gemonteerd. |
AT5 neemt educatief programma op in tram |
|
De Amsterdamse regionale omroep AT5 nam voor haar educatieve jongerenprogramma Basta diverse scenes op in en rond de tram 401. De jonge kijkers (4 tot 12 jaar) worden door de presentator meegenomen in een reis door de tijd. Dankzij de inzet van Stichting MOVE en AT5 leren de kinderen iets van de geschiedenis van de tram. Basta wordt op maandag 19 februari om 10.00 uur uitgezonden. | F: Tim Castricum |
|
Winterwonderland van hele korte duur |
M&K 32 naar NOV |
|
F: Tim Castricum |
Voor donderdag 8 februari kondigde het KNMI een weeralarm af. Het was de tweede van het nieuwe jaar. De NS kondigde vertragingen aan. Een redelijk dik pak sneeuw bedekte de straten van Amsterdam. En al was het maar voor korte duur, het leverde wel een mooi plaatje op van Gemeentetram Amsterdam 401 uit 1929 aan de halte Remise Karperweg. | F: Alphons Balm |
Herdenk de Februaristaking |
Stichting BeVer ontdekte in 1995 de tot camper omgebouwde bus van Maarse & Kroon (en later Centraal Nederland) in Denemarken. De bus werd gekocht en naar Nederland gebracht. Terug in Nederland werd de restauratie in gang gezet. Door onzekerheid over het onderkomen heeft BeVer de bus op 28 juli 2006 overgedragen aan het NOV museum. Op wat herstelpunten na is de bus redelijk 'snel' weer op te bouwen. Website NOV Museum ... | |
F: Gemeentearchief Amsterdam, Martin Alberts |
Zondag 25 februari 2007 wordt in Amsterdam de Februaristaking herdacht. In 1941 hebben, op voorzet van de Amsterdamse trambestuurders, werknemers uit de regio Amsterdam en Utrecht gestaakt uit protest tegen de onmenselijke behandeling van joodse medeburgers door de Duitse bezetters. De aanvang van de herdenking is 16.45 bij de Dokwerker op het Jonas Daniël Meijerplein. | |
Laatste dag van ARRIVA |
NOV verwerft eveneens Centraal Nederland 1261 |
|
F: NOV Museum |
In september 2006 wilde Dream Foundation de bus afvoeren. Na 31 jaar mocht de bus met pensioen. De 1261 is op 30 september overge-dragen aan het NOV. De bus zal wor-den hersteld in de staat van indienst-stelling in december 1975. Het interieur wordt gehaald uit een plukbus die tot voor kort door Safaripark Beekse Bergen reed. | F: NOV Museum |
Zaterdag 9 december 2006 was de laatste dag van ARRIVA in Noord en Zuid-west Friesland. Menigeen ziet niets goeds in de aanbesteding van het openbaar vervoer nu er weer een nieuwe vervoerder, Connexxion, in de regio komt rijden. Standplaats Sneek is opgeheven en vervangen door Bolsward. Wat de toekomst ook brengt: ter afscheid van ARRIVA reed Bolramer NBM 4710 van MUSA een afscheidsrit naar Sneek. |
Voortgang in restauratie NBM 20 |
|
De wagen ondergaat een degelijke restauratie, waarbij de Duitse aanpassingen aan de beide balcons ongedaan worden gemaakt om het de zo karakteristieke NBM-uiterlijk terug te geven (middendeur in balconscherm om overstap naar aanhangwagen mogelijk te maken). Na zijn pension zworf de 20 wat rond om in 1978 uiteindelijk bij de Museumtramlijn te belandden. Lees meer ... | F: Tim Castricum |
|
Afscheid 'steun en toeverlaat' van Berkhof |
RECTIFICATIE |
|
|
Diverse museumbussen zijn dankzij hem gerestaureerd. Menig carrosserie onderdeel wist hij alsnog te verkrijgen waardoor de museum-Berkhof-bussen er weer als nieuw uitzien. Op 27 september 2006 nam Folkert Kooistra afscheid van Berkhof en namen VDL Berkhof en de museumorganisaties afscheid van Folkert. GVB 301 bracht Folkert weer thuis. Folkert bedankt ! |
|
Steun de OVMusea! |
In de laatste digitale nieuwsbrief (nummer 6, 18 januari) werd een artikel opgenomen over een kleine revisie van het onderstel van de Haagse 816. Er werd per abuis gemeld dat de 816 uit een proefserie komt van vier wagens. Diverse lezers wisten ons terecht te melden dat de serie uit vijf wagens bestond en wel de wagens 816 tot en met 820. De 818 overleefde de roof door de bezetter in 1945 niet en werd op 22 april 1945 tijdens een bombardement op Bremer verwoest. | |
|
In de afgelopen dertig jaar is door de samenwerkende OVMusea een unieke collectie mobiel erfgoed opgebouwd. Een collectie die nergens in de wereld zijn weerga kent. De voertuigen zijn opgeknapt en worden geconserveerd voor ons nageslacht, zodat ook zij kunnen ervaren hoe het is om terug te reizen in de tijd. Teken voor behoud en steun de Amsterdamse OVMusea met een minimale jaarlijkse bijdrage van 15 euro. Lees meer ... | |
© Stichting MOVE :: Postbus 59665 :: 1040 LD Amsterdam | Privacy verklaring | Disclaimer | Contact | Auteursrechten |
||
Deze nieuwsbrief wordt u maandelijks gratis toegezonden. U kunt niet reageren op deze nieuwsbrief door 'reply' te gebruiken. E-mails worden dan niet gelezen. :: Reacties kunt u per e-mail sturen aan de afdeling Marketing :: Adreswijzigingen stuurt u per e-mail aan de Donateursadministratie :: Uw gegevens worden, conform de wet op de bescherming Persoonsgegevens, niet beschikbaar gesteld aan derden en uitsluitend aangewend voor gebruik door de samenwerkende Amsterdamse OVMusea :: Stelt u geen prijs meer op het ontvangen van deze nieuwsbrief ? Afmelden doet u door een e-mail te sturen. |